Colombia-flagg

FAKTA OM COLOMBIA

Areal: 1 138 910 km2 (ca. 3 ganger større enn Norge)
Befolkning: 44 205 293
Forventet levealder: 71 år for menn og 77,8 år for kvinner
Lese-/skrivekyndige: 90,4 %
Religion: Katolikker ca 90 %, evangeliske kristne 10 %
Språk: Spansk
Etnisk sammensetning: 58 % blanding (mestizo; europeisk/indianer), 20 % europeisk avstamming, 14 % mulatter, 4 % svarte, 3 % blanding svart/indianere og 1 % indianere.
Industri: Tekstil, matvareindustri, olje, konfeksjon, drikkevarer, kjemikalier, sement, gull, kull, smaragder.
Naturressurser: Kaffe, blomster, bananer, ris, tobakk, mais, sukker, kakao, matolje, grønnsaker, skogindustri, reker. I tillegg er Colombia verdens største kokain-, opium- og cannabisprodusent.

Kilde: CIA, The World Factbook (2010)

Colombia er kontrastenes land med vakker natur,vakre mennesker, livsglede og naturrikdom,side om side med fattigdom og dype konflikter.
Det er også det landet som DNM har flest utsendinger.
Misjonsforbundet har arbeidet i Colombia siden 1981 og har i dag  3 norske misjonærer i Bogota ; Svein Flaten , Magni og Gordon Valen
 Gordon og Magni Valen
Magni og Gordon Valen

Svein Flaten

Misjonsforbundet støtter følgende prosjekter i Colombia :
·         Bibelskole og ledertrening i Bogota( trening av ledere i menighetene i Bogota)
·         Menighetsutvikling og ledertrening i Cali (menighetsplanting)
·         Bibelskole og menighet i Bogota (fokus på pastorene og deres familier/utvikle læreplaner og undervisning)
Arbeidet i Colombia har sterkt fokus på prosjekter der barn og voksne hjelpes til et liv fritt fra rusavhengighet. Dessuten ønsker vi å påvirke vilkårene folk lever under.

Diakonale prosjekter:

·         Esperanza skolefritidsordning som tar imot 250 elever hver dag.
·         Grunnskoler i Barranquilla med ca 500 elever på de nederste klassetrinnene
·         Kvinner og barns rettigheter – forebyggende kampanjer i forhold til familevold og overgrep.
·         Rehabilitering av barn – Jakobs hus hjelper hvert år 20 -30 barn i alderen 7 -12 år ut av et liv preget av rusmisbruk.
Sentrale punkter i det diakonale arbeid er ; Mat, hjelp med leksene, kristen undervisning og fellesskap, oppleve omsorg, nærhet og god veiledning, lære å ta hensyn til hverandre og ta ansvar for eget liv

Ønsker du vite mer om prosjektene, kan du laste ned Prosjektkatalogen fra Misjonsforbundet:
Prosjektkatalogen